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Academic Year/course: 2023/24

25510 - Formal logic


Syllabus Information

Academic year:
2023/24
Subject:
25510 - Formal logic
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
269 - Degree in Philosophy
587 - Degree in Philosophy
ECTS:
6.0
Year:
2
Semester:
First semester
Subject type:
Compulsory
Module:
---

1. General information

The subject "Formal Logic" is part of the group of subjects belonging to the area of Logic and Philosophy of Science.

Its contents and learning activities have been designed in such a way that they serve as an introduction to the concepts and methodologies of the area's subjects, which within our study plan are the ones that have a more analytical nature. The student will develop understanding of issues of semantics, metalogic and philosophy of logic . The teaching will alternate between the specific aspects of the subject and the general contents of the area.

The approach and objectives of the subject are aligned with the following SDGs, so that it provides training and competence to contribute to some extent to their achievement: 4, Quality education; 5, Gender equality; 10, Reducing inequalities ; 11, Sustainable cities and communities; 12, Responsible production and consumption; 13, Climate action; 16,Peace, justice and strong institutions.

2. Learning results

The student will be able to produce logical models from a given set of formulas. In addition, they will know how to successfully prove a logical theorem from given premises by following the deduction rules of classical first-order logic. Possess adequate knowledge of the basic notions of semantics and metalogic (models, satisfaction, consistency, completeness, coherence) and philosophy of logic (truth carriers, theories of truth, descriptions, identity, etc.). Demonstrate knowledge of the notions of logical consequence, argument, deduction, proposition, predicate, syntax, semantics in their commentary on philosophical texts.

3. Syllabus

Topic 1. Formal semantics for statement logic.

Topic 2. Formal semantics for predicate logic.

Topic 3. Other logics: an introduction.

Topic 4. Notions of metalogic.

Topic 5. Topics in the philosophy of logic.

4. Academic activities

Face-to-face classes will have a duration of two hours. In them, the teacher will explain the most important concepts and theses. Students should complement the explanations with the recommended readings in the bibliography. The classes will mix two types of work: theoretical teaching and problem solving. In the theoretical teaching we will deal with the concepts and basic notions of the syllabus and in the problem solving we will deal with examining some solved problems of standard format, very similar to those that will appear in the written test.

5. Assessment system

First call:

Global assessment test (100% of the grade): Written exam on the theoretical material and the proposed solved exercises.   The acquisition of knowledge of formal logic and its philosophy, the ability to apply this knowledge to the solution of the logic problems proposed in the exam and the capacity of exposition and argumentation are evaluated.

Second call: Global evaluation test identical to the previous one


Curso Académico: 2023/24

25510 - Lógica formal


Información del Plan Docente

Año académico:
2023/24
Asignatura:
25510 - Lógica formal
Centro académico:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Titulación:
269 - Graduado en Filosofía
587 - Graduado en Filosofía
Créditos:
6.0
Curso:
2
Periodo de impartición:
Primer semestre
Clase de asignatura:
Obligatoria
Materia:
---

1. Información básica de la asignatura

La asignatura "Lógica formal" forma parte del conjunto de asignaturas que pertenecen al área Lógica y filosofía de la ciencia. Sus contenidos y actividades de aprendizaje han sido planteadas de tal manera que cumplan la función de servir de introducción a los conceptos y metodologías de las asignaturas del área y que dentro de nuestro plan de estudio son la que tienen una naturaleza más analítica. El estudiante desarrollará comprensión cuestiones de semántica, metalógica y filosofía de la lógica. La docencia irá alternando los aspectos específicos de la asignatura y los contenidos generales del área.

El planteamiento y objetivos de la asignatura se alinean con los siguientes ODS, de modo que proporciona capacitación y competencia para contribuir en cierta medida a su logro: 4, Educación de calidad; 5, Igualdad de género; 10, Reducción de las desigualdades; 11, Ciudades y comunidades sostenibles; 12, Producción y consumo responsables; 13, Acción por el clima; 16, Paz, justicia e instituciones sólidas. 

2. Resultados de aprendizaje

El o la estudiante será capaz de elaborar modelos lógicos a partir de un conjunto de fórmulas dados. Además, sabrá como demostrar satisfactoriamente un teorema lógico a partir de unas premisas dadas siguiendo para ello las reglas de deducción de la lógica clásica de primer orden. Poseerá un conocimiento adecuado de las nociones básicas de semántica y metalógica (modelos, satisfacción, consistencia, completud, coherencia) y filosofía de la lógica (portadores de verdad, teorías de la verdad, descripciones, identidad, etc.). Demostrará conocer las nociones de consecuencia lógica, argumento, deducción, proposición, predicado, sintaxis, semántica en su comentario de textos filosóficos.

3. Programa de la asignatura

Tema 1. Semántica formal para la lógica de enunciados.
Tema 2. Semántica formal para la lógica de predicados.
Tema 3. Otras lógicas: una introducción.
Tema 4. Nociones de metalógica.
Tema 5. Temas de filosofía de la lógica.

4. Actividades académicas

Las clases presenciales tendrán una duración de dos horas. En ellas el profesor explicará los conceptos y tesis más importantes. El alumnado deberá complementar las explicaciones con las lecturas que se recomiendan en la bibliografía. Las clases mezclarán dos tipos de trabajo: enseñanza teórica y solución de problemas. En la enseñanza teórica trataremos los conceptos y las nociones básicas del temario y en la solución de problemas nos ocuparemos de examinar algunos problemas resueltos de formato estándar, muy parecidos a los que aparecerán en la prueba escrita.

5. Sistema de evaluación

Primera convocatoria:

Prueba global de evaluación (100 % de la nota): Examen escrito sobre el material teórico y los ejercicios resueltos y propuestos. Se evalúa la adquisición de conocimientos de lógica formal y sobre su filosofía, la capacidad de aplicar esos conocimientos a la solución de los problemas de lógica propuestos en el examen y la capacidad de exposición y argumentación.

Segunda convocatoria: Prueba de evaluación global idéntica a la anterior